צרו קשר:
פוסטים אחרונים
Please reload

משהו שלא ידעתם על פוקר

זהירות, טילט! על ניהול משברים בפוקר ובחיים

16.09.2019

"טילט בפוקר הוא טילט בחיים – שניהם נגרמים ע"י אותן הסיבות וזו בדיוק הסיבה שאני אוהב להתייחס לפוקר ככלי לימודי לשיפור בכל תחומי החיים. מדוע אנו מתעצבנים כשקיבלנו החלטה לא נכונה והפסדנו? מהיכן מגיעות אותן תחושות של תסכול ואכזבה? מה גורם לנו לתחושת חוסר שביעות רצון חזקה כל כך?"

 

ישנן דרכים רבות להפוך לשחקן פוקר מצליח, אך ישנו מפתח אחד עיקרי להצלחה – והוא בכלל לא קשור לקלפים. מפתח זה טמון ביכולת האישית לשמור על אמוציות ולשלוט ברגשות – או בקיצור, ללמוד להימנע מ"טילט".

 

 

אז מה זה בכלל "טילט"

מדובר בתופעה המוכרת היטב לכל שחקן פוקר, גם לשחקן החובב אשר נחשף למשחק ממש לאחרונה וגם לשחקן הפוקר המקצועי והמנוסה בעולם. בפשטות, מדובר בתופעה בה שחקן פוקר, אפילו שחקן מעולה, מציג משחק גרוע עקב מצוקה רגשית. לרוב מדובר בתחושת כעס הנגרמת ממספר אירועים שהתרחשו במהלך המשחק כמו הימור גרוע,  (Bad Beat בשפת הפוקר), ניסיונות כושלים לבלף, הפסד רציף של "ידיים" בהן "על הנייר" היה אמור לנצח, הפסד לשחקנים פחות טובים ממנו או סתם תגובה רגשית למשהו ששחקן יריב אמר או עשה. כל המקרים הללו, בנוסף למקרים שאינם קשורים כלל למשחק עצמו, עלולים לגרום לנו לאבד שליטה בשולחן.

הימנעות מטילט היא דבר קריטי ביותר בפוקר כיוון שמדובר במשחק המערב רגש מצד אחד ויכולת קבלת החלטות נכונות באופן "קר" ומחושב מן הצד השני. ממש כמו השפעות של אלכוהול או סמים, הימצאות בטילט פוגעת ביכולת לחשוב בצורה רציונלית והגיונית. כאשר יכולת החשיבה נפגעת, יכולת המשחק נפגעת ולא ניתן לממש יכולת משחק גבוהה לאורך זמן ("A GAME"). בהתחשב בעובדה שפוקר הוא משחק ספורטיבי-מחשבתי תחרותי חשוב מאוד להתיישב בשולחן ולשחק במצב נפשי ורגשי אופטימלי.

 

 

 

 

מעגל הטילט

 

מדובר למעשה במנעד התנהגויות. בקצה האחד נמצאת האופטימיות שבתחילת כל משחק ובקצה השני – כעס וזעם בלתי נשלט. בין לבין נמצאות דרגות שונות של רגש.

שחקני פוקר טובים ישאפו להיות אופטימיים תמיד. שחקן הנמצא במצב זה יוכל לקבל את ההחלטות הנכונות, תוך חדות מחשבה ולאורך זמן. ככל ששחקן יתדרדר למצב של זעם ודיכאון הוא יאבד את צלילות המחשבה, יטה לחשוב בצורה לא הגיונית ולא רציונלית וכתוצאה מכך יקבל החלטות שגויות בזו אחר זו אשר יגרמו לו, בסופו של דבר, להפסיד במשחק. פוקר הוא לא משחק המושתת על אינסטינקטים, מדובר במשחק אינטלקטואלי מורכב הדורש רמות חשיבה גבוהות מאוד וריכוז מתמשך.

רוב שחקני הפוקר נוטים לקשר מצב של טילט לאירועים המתרחשים רק בזמן המשחק. לפעמים אנו שוכחים כי כולנו בני אדם, כולנו אנושיים וכולנו מסתובבים עם מטען רגשי הנטען במהלך היום. אולי היה לנו יום רע בעבודה? אולי רבנו עם בן או בת הזוג? או אולי ישבנו במסעדה והמלצר שכח להגיש לנו את הקינוח שהזמנו? ישנן אין סוף סיבות העלולות להוציא אותנו משלוותנו ולערער אותנו מבחינה רגשית. יכול מאוד להיות, ולעיתים אפילו לא נשים לב לזה, שהתקדמנו במעלה הטילט עוד לפני שבכלל קיבלנו קלפים מהדילר בשולחן. לכן, חשוב מאוד לבחון את מצבנו הריגשי בטרם התיישבנו לשחק. אם שמתם לב כי אינכם במיטבכם ומצב רוחכם הפכפך, כדאי שתמצאו דרך שתחזיר אתכם למצב האידאלי. יכול זה להיות טיול קצר במקום אהוב או אפילו מחשבה חיובית שתגרום לכם לחייך. צפו בסרטון מצחיק ברשת, עיינו בתמונות על אהובי ליבכם, טיילו על חוף הים – כל אחד ומה שעושה לו טוב בלב.

 

אחד הפתרונות המומלצים ביותר היא פעילות גופנית. פעילות גופנית משחררת אנדורפינים במוח וזו כנראה התרופה הטבעית ביותר שתשפר פלאים את מצבכם הרגשי. מעבר לשחרור אנדורפינים, הליכה או ריצה קלה תסייע בשריפת קלוריות וזה כשלעצמו גורם לתחושות טובות שישפרו, בסופו של דבר, את יכולת המשחק שלכם.

כניסה למצב רגשי נכון עוד בטרם התחלתם לשחק הינה קריטית לשליטה בטילט, שאורב תמיד מאחור ורק מחכה להזדמנות הראשונה לפרוץ החוצה.

 

טילט בפוקר זה לטילט בחיים

כשאנשים שואלים אותי איך אפשר להימנע לגמרי מטילט אני אומר שזה פשוט לא אפשרי. לא משנה כמה רגוע ושליו תהיו, ככל הנראה עדיין תהיו ממורמרים אם תהיו תקועים בפקק כשאתם מאחרים לפגישה חשובה.

 

טילט בפוקר דינו כטילט בחיים – שניהם נגרמים ע"י אותן הסיבות וזו בדיוק הסיבה שאני אוהב להתייחס לפוקר ככלי לימודי לשיפור בכל תחומי החיים. מדוע אנו מתעצבנים כשקיבלנו החלטה לא נכונה והפסדנו? מהיכן מגיעות אותן תחושות של תסכול ואכזבה? מה גורם לנו לתחושת חוסר שביעות רצון חזקה כל כך? ובכן, התשובה היא הפער הגדול בין הרצון והציפיות שלנו מדברים לאיך שהם מתרחשים בפועל. והפתרון שלי, שאולי נשמע ברור מאליו, אך למעשה קשה מאוד ליישום הוא פשוט ללמוד לקבל את הדברים כפי שהם. "נשברת" ביד ענקית למרות שהיית פייבוריט מובהק? זה חלק מהמשחק – קבל זאת בהבנה והמשך הלאה ליד הבאה, לעולם אל תיתקע עם מחשבות רעות ומתסכלות על ידיים שהיו. אתה תקוע בפקק ומאחר? התחבר לכאן ולעכשיו והפנם שזה המצב – תסכול ועצבים בטוח לא יעזרו.

 

הכירו את הסימפטומים לטילט

הכניסה לטילט מתרחשת בהדרגה. כנראה שלא נקפוץ מאופטימיות והתלהבות לדיכאון בין רגע. רוב שחקנים, חובבנים ומקצוענים, מבינים שלא תמיד היד שלהם תנצח, מבינים שלעיתים "יישברו" אפילו אם קיבלו את ההחלטה הנכונה וכנראה שגם הצבע או הרצף להם ייחלו, לא תמיד יגיע. הטילט מתחיל לחלחל כאשר שחקן חווה סדרה של אירועים כאלו במשחק בפרק זמן קצר. לכל אחד מאיתנו יש ארסנל שלם של טריגרים לטילט. הקטליזטורים הנפוצים ביותר הם מהלכים רעים העלולים לעורר כעס וסדרה ארוכה של ידיים חלשות היוצרות תסכול רב.

על מנת לזהות היכן אנו נמצאים במעגל הטילט, שימו לב לתגובה האינסטינקטיבית שלכם כאשר אירוע כזה מתרחש. למשל, אם אתם מושכים כתפיים בחוסר שביעות רצון כששחקן יריב קיבל רצף בראנר ראנר, מצבכם הרגשי עדיין יציב וטוב. אם אתם חשים צורך מיידי לזרוק הערה או לבקר שחקן שניצח אתכם, זה כבר צריך להדליק נורה אדומה כי אתם מתחילים לטפס במעלה הטילט.

זיהוי סימני אזהרה בשלב מוקדם ככל הניתן הוא המתכון להצלחה בשליטה על טילט. קל הרבה יותר להתגבר על טילט שתפסנו בזמן וטרם פרץ החוצה, מכיוון שהמוח עדיין חושב בהיגיון ויפעיל אסטרטגיות מוכנות מראש למאבק בו. אם לא נבין ונפנים את מצבנו הרגשי כשרק התחיל, מהר מאוד נזרוק בזעם את הצ'יפים או נדפוק על השולחן ויהיה קשה מאוד לחזור ולשלוט ברגשות שלנו.

 

אסטרטגיות להתמודדות עם טילט

אחרי שהבנו מה הוא טילט ולמדנו לזהות סימני אזהרה, השלב הבא יהיה לתכנן אסטרטגיית הימנעות.

בשלב הראשון, אם אתם מתחילים להתעצבן ולהיכנס לטילט, הישענו אחורה ועיצמו עיניים, קחו כמה נשימות עמוקות ונסו לדמיין משהו מרגיע. אופציה נוספת היא לפתח משפט מרגיע ולחזור עליו בראש כמו מנטרה, למשל, "זה רק משחק", "קח את זה בקלות", "המשכי לשחק טוב, את יודעת מה את עושה", "שיחקתי טוב ורק סבלתי מחוסר מזל".

ביטויים אלו חייבים להיות ממוקדים, חיוביים ואופטימיים. חזרה על המשפט שבחרתם תסייע במיקוד האנרגיה הנפשית ותגרום לכם להתרכז שוב במשחק.

בשלב הבא, אם פעולות אלו לא עוזרות, כנראה שהגיע הזמן לצאת להפסקה קצרה. עיזבו את שולחן המשחק לכמה דקות ועשו משהו, כל דבר, שעוזר לכם להירגע. שטפו פנים, צאו לאוויר הצח ועשו סיבוב, אכלו חטיף או שתו משהו קר. כשתשובו לשולחן רעננים ומוכנים ליד הבאה – אל תחשובו שוב על הידיים האחרונות בהן הפסדתם. בכל מקרה, קחו את הזמן ואל תמהרו! עדיף לפספס כמה ידיים מאשר להפסיד את כל הצ'יפים שלכם.

טיפ נוסף שעוזר להמון אנשים הוא האזנה למוזיקה. שחקנים רבים אוהבים להאזין למוזיקה מרגיעה תוך כדי המשחק. מחקרים מגלים כי מוזיקה מפחיתה את רמות הקורטיזול (הורמון המקדם מצבי לחץ) יותר מתרופות וכדורים רפואיים. ואם ניסיתם כבר את כל הדברים שהזכרנו ושום דבר לא עובד, פשוט קומו ועיזבו את השולחן להערב. היכולת לדעת מתי לפרוש היא אחת ההחלטות הקשות ששחקן פוקר צריך לדעת לקבל.

 

לסיכום נאמר כי טילט הוא ממש כמו פיתוי. עבור חלקנו הימנעות מהפיתוי היא האופציה הטובה ביותר להימנע לגמרי מטילט ואם אתם שחקנים מספיק מנוסים היודעים לזהות את גורמי הטילט שלכם, למדו לפתח אסטרטגיית התמודדות ווודאו שאתם פועלים בדיוק לפיה. ברגע שהטילט יבצבץ וירצה לפרוץ החוצה, תדעו להשתיקו ותוכלו להמשיך לשחקן את הפוקר המעולה שלכם ולהתמודד עם המשברים באופן המיטבי. אז אם אתם מתכננים דייט או פגישה חשובה הערב, אל תשכחו להיות אופטימים וקחו בחשבון שאולי גם לפרטנר שלכם היה יום לא משהו במשרד.

 

 

 

מתוך סדנת "פוקר ועסקים" 

Please reload

# 1

כשמשחק הפוקר היה עדיין בחיתוליו, נהגו לשחק פוקר על מטילי ומטבעות זהב! מהר מאוד מבינו חלוצי המשחק כי יש צורך בכלי משחק ייעודיים לפוקר וכך הומצאו הז'יטונים המפורסמים.
בגרסאות הראשונות הם היו עשויים שנהב, עצם, חימר ועץ. הז'יטונים עוצבו לפי ערכים מתאימים למשחק ובסיומו הומרו לכסף אמתי – שיטה בה משתמשים עד היום. 

היד המנצחת

בית פנורמה, תל אביב

info@winning-hand.com

www.winning-hand.co.il